Kızılırmak Mah. 1443. Cad. 1071 Usta Plaza C Blok Kat:13 No:81 Çankaya/Ankara
bilgi@hunhukuk.com.tr
0312 512 7486
0555 783 2424

Takip Et:

İdare HukukuTürk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı Personelinin Sicil İptal Davaları

Nisan 10, 2024
  1. GİRİŞ

Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığında görevli subay, astsubay, uzman jandarma ve uzman erbaşlar her yıl sıralı sicil üstleri tarafından sicil değerlendirilmesine tabi tutulmaktadırlar.

Sicil üstleri tarafından her yıl yapılan bu değerlendirme sonuçlarına göre oluşan sicil notu ortalaması ve sicil üstlerince takdir olunan kanaatler esas alınarak personel hakkında başta atama, yurt dışı sürekli ve geçici görevlere ve kurslara seçim, rütbe terfii, rütbe kıdemliliği, kademe ilerlemesi, Türk Silahlı Kuvvetlerinden ayırma işlemleri gibi birçok idari işlem tesis edilmektedir. Bu nedenlerle sicil değerlendirmesinin yetkili amirlerce, mevzuata uygun ve objektif kriterler esas alınarak yapılması personelin mesleki kariyerinin oluşmasında en önemli faktörlerden biridir.

Sicil değerlendirmesinin personelin mesleki kariyerindeki önemi göz önünde bulundurularak, emsallerine göre üstün başarı sağlamış, yoğun çalışmalarda bulunmuş, temayüz etmiş olmalarına rağmen sicil üstlerince, yetkisiz olarak verilmiş olan, hakkaniyet uygun olmayan ya da takdir yetkisinin kötüye kullanılması suretiyle verilen, sicil safahatına aykırı olan sicillerin ve menfi kanaatlerin idari yargıda dava açılmak suretiyle iptal ettirilmesi gerekmektedir. Hakkınızda hukuka aykırı olarak tanzim edilen sicillerin iptal edilmesi için büromuzdan destek almak isterseniz iletişim sayfası üzerinden bizlerle iletişime geçebilirsiniz.

  1. SİCİL İPTAL DAVASINDA GÖREV VE YETKİ

Sicil iptal davalarında görevli mahkeme, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 2’nci ve 12’nci maddeleri gereği İdare Mahkemeleridir.

Sicil İptal davalarında yetkili mahkemenin belirlenmesi hususunda 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nda TSK personeli ve İçişleri Bakanlığı personeli açısından farklı yetki kuralları düzenlenmiştir. Şöyle ki;

  • 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 20/C maddesi gereği Millî Savunma Bakanlığı kadrolarında çalışan kamu görevlileri hakkında düzenlenen sicillerin iptali için, ilgilinin görev yaptığı yerin idari yargı yetkisi yönünden bağlı olduğu bölge idare mahkemesinin bulunduğu yerdeki idare mahkemesi yetkilidir.
  • 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 32 ve 33’üncü maddeleri kapsamında Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı personelinin sicil iptal davalarında yetkili idare mahkemesi, ilgilinin görevli bulunduğu yer idare mahkemesidir.
  1. SİCİL İPTAL DAVALARINDA ZAMANAŞIMI

Genel kural olarak, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 7’nci maddesi uyarınca idari davalarda dava açma süresi, söz konusu işlemin tebliğ tarihinden itibaren 60 gündür. Ancak sicil iptal davalarında zamanaşımı hususu bu genel kuralın dışında kalmaktadır. Şöyle ki; Subay Sicil Yönetmeliği’nin 28’inci ve Astsubay Sicil Yönetmeliği’nin 25’inci maddesi gereği sicil belgeleri “ÖZEL” gizlilik dereceli olup, yetkili olmayanlara gösterilemediğinden personel tebliğ edilmemektedir. Sicil belgeleri tebliğ edilmediğinden sicil iptal davalarında zamanaşımının varlığı söz konusu değildir. Yani her yıl yayımlanan sicil sıralamalarının öğrenildiği tarihten itibaren 60 gün içerisinde sicil iptal davası açılması daha uygun olsa da sicil iptal davası açabilmek için bağlayıcı bir zamanaşımı süresi bulunmamaktadır. İdare Mahkemelerinin sicil iptal davalarında yaygın uygulaması da bu şekildedir.

  1. SİCİL İPTAL DAVALARINDA TARAFLAR

Sicil iptal davaları ilgisine göre TSK personeli için Millî Savunma Bakanlığı’na, J.Gn.K.lığı personeli için J.Gn.K.lığına, S.G.K.lığı personeli için S.G.K.lığına karşı açılmaktadır.

  1. SİCİL İŞLEMLERİ İLE İLGİLİ MEVZUAT

Sicil işlemleri, mensup olunan bakanlık ve statüler esas alınarak yönetmelikler ile düzenlenmiştir. Sicil iptal davası dilekçesi, kişinin tabi olduğu yönetmelik ve ilgili mevzuat esas alınarak hazırlanmaktadır.

  • 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu
  • 2803 sayılı Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanunu
  • 2692 sayılı Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu
  • 3466 sayılı Uzman Jandarma Kanunu
  • 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanunu
  • Subay Sicil Yönetmeliği
  • Astsubay Sicil Yönetmeliği
  • Uzman Erbaş Yönetmeliği
  • Jandarma Genel Komutanlığı Ve Sahil Güvenlik Komutanlığı Personel Yönetmeliği
  • Yıllık sicil uygulama emirleri
  1. SİCİL İPTAL DAVALARINDA İHİTİYAÇ DUYULAN BELGELER

Sicil iptal davalarında dava dilekçelerinin hazırlanmasında bazı belgelere ihtiyaç duyulmaktadır. Bu belgeler şunlardır:

  • PYBS Kişisel Bilgi Formu
  • Madalya, ödül, şerit rozet, takdir listesi
  • Denetleme sonuçları
  • FYDT sonuçları
  • Meslek dışı ya da içi, kurum veya kendi nam ve hesabına alınan her türlü diploma sertifika ve başarı belgeleri
  • Yurt dışı görevlerinde bulunulmuşsa buna ilişkin belgeler
  • Açıklamalı ceza listesi (Disiplin durumu ve adli durum)
  • Yetkisiz verilen sicillere ilişkin görevlendirme bilgileri
  • Konu ile ilgili delil teşkil edecek tüm hususlar ve açıklamaları yazacağınız bir metin.

ÖNEMLİ NOT: HİZMETE ÖZEL ve üstü gizlilik dereceli evrakların kışla/kurum dışına çıkarılması, müvekkil açısından disiplinsizlik veya duruma göre suç teşkil edebilir. Bu nedenle bu belgelerin izinsiz olarak kışla/kurum dışına çıkarılmaması tavsiye olunur. Bu tür evrakların mahkeme yoluyla talep edilmesini temin etmek üzere, sadece evrak tarih ve sayılarının bildirilmesi yeterlidir.

  1. ÖRNEK YARGI KARARLARI

KONYA BÖLGE İDARE MAHKEMESİ KONYA 4. İDARİ DAVA DAİRESİ  Esas:2022-…. Karar:2022-…. Karar Tarihi:…….2022

Davacıya, her iki sicil amirince de, üstün başarılılar için verilen 90,00-100 puan arasında ve üstün başarılının işaretlenmesi durumunda alınması gereken 93,00 puan üstünde olan 97,57 sicil notu verildiği halde sicil notu ile uyumlu olmayan olumsuz kanaatlerin belirtildiği, bu olumsuz kanaati açıklayan herhangi bir bilgi ve belgenin davacının sicil dosyasında yer almadığı gibi davacı hakkında sicil üstleri tarafından verilen sicil notları ile belirtilen olumsuz kanaatlerin çeliştiği görüldüğünden, dava konusu edilen işlemde olumsuz kanaatler yönünden hukuka uygunluk bulunmamaktadır.

GAZİANTEP BÖLGE İDARE MAHKEMESİ GAZİANTEP 1. İDARİ DAVA DAİRESİ  Esas:2020-….. Karar:2022-…. Karar Tarihi:……2022

Uyuşmazlıkta; davacı hakkındaki yukarıda aktarılan idari ve adli soruşturmalar sonucunda aleyhine bir veriye ulaşılmadığı, UYAP kayıtlarının incelenmesinden, silahlı terör örgütüne üye olma suçundan sonradan açılan bir adli soruşturmanın kovuşturmaya dönüştüğü ancak …….. 2. Ağır Ceza Mahkemesi’nin …. sayılı kararıyla, (davacının) üzerine atılı suçu işlediğine dair her türlü şüpheden uzak, kesin, inandırıcı ve yeterli delil elde edilemediği gerekçesiyle beraatına karar verildiği, bunun dışında dosya içeriğinde davacının başarısızlığına, performansının zayıflığına veya görevini yerine getirmede zafiyet gösterdiğine dair herhangi bir bilgi ve belge bulunmadığı gibi, aksine 2016/Aralık ayının başarılı personeli seçildiğine ilişkin ……… 2016 tarihli takdir belgesi aldığı görülmüş, netice olarak, sicil safahatına uygun düşmeyen, geçmiş yıllar sicillerinden ani ve açık düşüşü haklı kılacak nitelik ve yeterlilikte somut bir veri sunulmayan dava konusu sicilin hukuka aykırı düzenlendiği sonuç ve kanaatine ulaşılmaktadır.

ADANA BÖLGE İDARE MAHKEMESİ ADANA 4. İDARİ DAVA DAİRESİ  Esas:2022-…. Karar:2022-… Karar Tarihi:……2022

dava konusu sicil işlemleri değerlendirildiğinde, davacının 2014 yılı 1. ve 2. sicil üstü tarafından takdir edilen sicil notlarının “üstün başarılı” kategorisinde yer almakla birlikte, yapılan değerlendirmelerin davacının mesleki sefahatindeki diğer sicil notlarıyla uyumlu olmadığı, birinci ve ikinci sicil üstlerince yapılan değerlendirmelerde bu sicil amirlerine kadar başarılı bir çizgide devam eden başarılı puanlarının düşürüldüğü, davacının sicil notlarında ani ve açık bir düşüşün söz konusu olduğu, 2014 yılı birinci ve ikinci sicil üstleri tarafından davacı hakkında olumsuz kanaat olarak belirtilen değerlendirme kriterlerinde yer alan tespitleri haklı kılacak bilgi ve belgenin dosya kapsamında bulunmadığı gibi davacı hakkında sicil belgesinde sicil üstleri tarafından “bütün faaliyetlerinde özeleştiri ve hatalarını düzeltmeyi mükemmel biçimde yapar, gereken her ortamda ve şartta cesur ve ataktır, görevin gerektirdiği her türlü riski çekinmeden alır, hizmet içi ve dışında tavır ve hareketleri örnek seviyededir, genel kültür düzeyi çok iyidir, gelişmeleri sürekli takip eder, kültürünü geliştirir, görevin her aşamasında her zaman mükemmeldir, görevin icra ve başarısı için derinlemesine araştırma yapar, görevdeki sorumluluk duygusu çok yüksektir, müstakil görevler yapar, temsil kabiliyeti vardır, dürüstlüğü ve güvenirliği tamdır.” şeklinde işaretlemeler yapıldığı, … dava konusu 2014 yılında 4 adet takdir belgesinin bulunduğu, bu takdir belgelerinin 1 tanesinin davacı hakkında olumsuz görüş bildiren 1.sicil üstü tarafından, 2 tanesinin ise 2.sicil üstü tarafından verildiği anlaşılmakla, 2014 yılı sicil notunun hukuka aykırı olduğu sonucuna varılmıştır.

İZMİR BÖLGE İDARE MAHKEMESİ İZMİR 5. İDARİ DAVA DAİRESİ  Esas:2020-…. Karar:2020-… Karar Tarihi:……2020

Çanakkale Özel Eğitim Merkezi Komutanlığında jandarma subay olarak görev yapan davacının, 2018 yılı sicil notunun iptali istemiyle açtığı davada; uyuşmazlık konusu olayda, davacı hakkında 2018 yılında 1. sicil amirince 85,00 sicil notu değerlendirmesinin yapıldığı, 2. sicil amirince not verilmediği ve bu konuda yetki devrinin yapıldığı, davacı hakkında 1. sicil üstü tarafından yapılan değerlendirmenin (işaretlemelerin ve bunların nota tahvili sonucu ortaya çıkan puanların) çok iyiye yakın seviyede olduğu, … söz konusu sicil işlemlerinde Subay Sicil Yönetmeliği Ek-1. maddesinde yer alan menfi kıstasların işaretlenmediği ve davacı hakkında olumsuz kanaat belirtilmediği, Mahkemelerinin 27/01/2020 tarihli ara kararı üzerine davalı idare tarafından dava dosyasına sunulan davacıya ilişkin sicil özet formu incelendiğinde, davacının, dava konusu 2018 yılı sicil döneminden önceki yıllara ilişkin sicil notlarının; 1997 yılında 1. ve 2. sicil üstünce 98, 1998 yılında 1. sicil üstünce 98, 2. sicil üstünce 99, 1999 yılında 100, 2000 yılında 100, 2001 yılında 100, 2002 yılında 98,78, 2003 yılında 100, 2004 yılında 100, 2005 yılında 100, 2006 yılında 100, 2007 yılında 100, 2008 yılında 100, 2009 yılında 100, 2010 yılında 100, 2011 yılında 100, 2012 yılında 100, 2013 yılında 100, 2014 yılında 100, 2015 yılında 1. ve 2. sicil üstlerince 100, 2016 yılında 1. ve 2. sicil üstlerince 100, 2017 yılında 85, 2018 yılında 85, 2019 yılında 1. ve 2. sicil üstlerince 100 olarak takdir edildiğinin görüldüğü, davacıya ilişkin evsaf bilgi kartında ayrıca dava konusu 2018 yılına ilişkin fiziki yeterlilik değerlendirme test sonucunun 5 yani “başarılı” olduğu, dava konusu sicil döneminden sonraki 2019 yılı sicil değerlendirmelerinde ise 100 olarak sicil notu değerlendirmesinin yapıldığı görüldüğü, bu durumda, sicile ilişkin ölçütler doğrultusunda dava konusu 2018 yılına ilişkin tesis edilen sicil işlemleri değerlendirildiğinde, dava konusu sicil işlemi öncesinde ve sonrasındaki yıllarda takdir edilen notlara göre dava konusu sicilde açık ve ani bir düşüşün bulunması ve bu düşüşü makul kılacak herhangi bir ceza ya da belgenin bulunmayışı ile dava konusu edilen sicil değerlendirmesi sonrasındaki değerlendirmelerde de sicil notunun üstün başarılı olduğu gözetildiğinde, herhangi bir somut tespit olmaksızın davacının genel sicil safahatına aykırı olacak şekilde 2018 yılı sicilinin 85,75 olarak değerlendirilen dava konusu sicil işleminde hukuka uyarlık bulunmadığı sonucuna varıldığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar veren Çanakkale İdare Mahkemesi’nin …/2020 gün ve E: 2019/…., K: 2020/….sayılı kararının; davalı idare tarafından, davacıya ilişkin düzenlenen sicil belgesinin sicil alan personelin sicil dönemindeki çalışmalarını değerlendirmek maksadıyla kuruluş bağlantısına göre yetkili sicil amirlerince Subay Sicil Yönetmeliği hükümleri doğrultusunda hatasız ve usulüne uygun olarak düzenlendiği, idarenin takdir yetkisini ortadan kaldıracak şekilde yargı kararı verilemeyeceği, 492 sayılı Harçlar Kanunu’nun 13. maddesine 2588 sayılı Kanunla eklenen (j) fıkrasına göre idareleri harçtan muaf idareler arasında yer aldığından aleyhlerine yargılama giderleri arasında yer alan harca hükmedilmesinin hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek, istinaf yolu ile incelenerek kaldırılması istenilmektedir. Çanakkale İdare Mahkemesi’nin …..2020 gün ve E: 2019/…., K: 2020/….. sayılı kararının dayandığı gerekçe usul ve yasaya uygun olup, kaldırılmasını gerektiren bir neden bulunmamaktadır.

 

https://hunhukuk.com.tr/wp-content/uploads/2024/03/logo-light.png
Kızılırmak Mah. 1443. Cad. 1071 Usta Plaza C Blok Kat:13 Daire:81 Çankaya/ANKARA
0312 512 74 86
0555 783 24 24
bilgi@hunhukuk.com.tr

Takip Et

Hun Hukuk Bürosu